Saffranscheesecake

Woho, idag lyckades jag med ett underbart recept! Är verkligen supernöjd! En saftig saffranscheesecake med kladdkakabotten. Hur gott? Supergott!
Nästa gång ska jag ha den 5 min kortare i ugnen bara. Skriver det i receptet!
Att näringsvärdet och innehållet är grymt gör inte saken sämre.
 
Recept: 
 
Till botten:
100 g dadlar
2 ägg
1 dl mandelmjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
20 g kokosolja
 
Till frostingen:
 
500 g kvarg
200 g phiadelphia extra light 
3 äggvitor
3 msk stevia
2 msk agave
1 skopa whey complete vanilj
0,5 g saffran
1 kapsyl saffransarom (valfritt)
Gör såhär:
Ställ ugnen på 175 grader. Mixa dadlarna tillsammans med äggen så det blir än slät smet. Bla nda alla torra ingridienser i en bunke och rör sedan ner dadlarna och äggen. Tillsätt till sist 20 g smält kokosolja. Smörj en form med kokosolja och kokos. Häll i smeten. Du kan behöva ”dra ut” smeten litegrann så den täcker botten.
Blanda ihop frostingen. Jag mixade allt lite fluffigt med en stavmixer. Häll på kladdkaksbotten och ställ in i ugnen i ca 20-30 min. Jag har varmluftsugn så något längre om du kör utan. 
Låt stå i frysen i några timmar innan du äter den så den blir kall. Alt. i kylen över natten.
Servera!
dsc_0028_56673067ddf2b363e61b172ddsc_0025_56672fd32a6b22aa3652d581
Kommentera

