Kasslergratäng

Igår körde jag ihop ett nytt storkok. Dags för att göra min första gratäng tänkte jag! Självklart en magrare variant. Räknade tyvärr inte ut något näringsvärde..
Jag började med att koka upp mjölk i en kastrull. Måttade inte, men man får gå lite på smak och beroende på hur stor form man har. Värmde den, i med potatismjöl så det tjocknar medan du häller i resten av kryddorna.
Ungefärliga mått jag använde: 
700 g potatis
400g kassler
3 st chorizo
7 dl mjölk
1 msk potatismjöl
En vitlöksklyfta
En tärning köttbuljong
2 msk sweet chilisås
salt
pepparmix
Skär upp potatis i skivor och häll i formen tillsammans med kasslerbitar, lite choritzobitar och broccoli. Häll över såsen när du är nöjd med smak och konsistens. In i ugnen på 200 grader i ca 80 minuter. Har inte exakta näringsvärdet men kassler är ett magert, proteinrikt kött. Chorizon kan man ju hoppa över om man vill och valfri fetthalt på mjölken! 
dsc_0006_5579bad8e087c3326e5f5f9fdsc_0008_5579bad69606ee55941bb694
Kommentera

