Kikärtsbiffar

Igår gav jag mig på att göra egna kikärtsbiffar. Perfekt att frysa in och ha som matlålådor! Nyttigt och proteinrikt! Körde väldigt basic, man kan säkert gå loss här med kryddor, grönsaker mm. Men det är ju alltid bra att ha en grund att stå på.
Jag köpte okokta kikärtor och kokade 400g. Glömde helt av att väga dom sedan tyvär men hela denna satsen räckte till 20 st biffar.
Recept till ca 20 st
 
400g okokta kikärtor (koka upp…)
4 ägg
2 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk xanthan gum (håller ihop biffarna)
salt, peppar och spikummin använde jag
Blanda alla ingridienser i en matbredare tills du har en bra smet. Jag började att blanda kikärtorna lite först och sedan i med resten. Hällde över allt i en skål och mixade lite extra med en stavmixer! 
Forma till biffar och stek i stekpannan. Någon minut på ena sidan, sedan kan du vända den och platta till den lite med stekspaden. Stek tills nu är nöjd med båda sidorna! Dom ska vara ca 1, 1/2- 2 cm tjocka. 
Kan tänka mig att det blir gott att servera med någon tomatsås och en god sallad!
 dsc_0204_557299572a6b228f7c5e7c2fdsc_0208_55729969e087c31bc60bbcb1
Näringsvärde per biff: 
86 kcal
15 g protein
Kommentera

