Proteinbars med smak av lakrits

Helgen har varit en bra helg träningsmässigt för min del. Fått kört dubbelt båda dagarna och ätit bra. Mår så galet mycket bättre med en gång. Att solen varit med hela helgen gjorde det inte sämre. Tråkigt att Olle har jobbat natt hela helgen bara och inte kunnat vara med och njuta. Så sett är det skön med måndag imorgon! Måndagar numera är ju inte så galet jobbig för mig heller. Har seniorerna på morgonen och cykelpass på eftermiddagen. Blir nog ett benpass efter seniorerna. Helt ok.

Men, jag har ju bakat också! Som sagt blev cheesecaken inte som jag tänkt mig så sparar det lite tills jag ändrat ett par saker! Däremot tycker jag proteinbarsen är värda att göra. Vill man skippa lakritssmaken är det bara att skippa det. Kanske ta lite hallon eller något istället? Eller bara låta dom vara som dom är!

Receptet:

110g dadlar

1 ägg

50 g mandlar (hackade)

40 g valnötter (hackade)

2 skopor whey complete vanilj (mer om du vill, alt. havregryn) 

30 g russin (hackade) 

2 kapsyler lakritsextrakt 

Mixa dadlarna och äggen till en slät smet. I med resten och blanda väl. Tryck ut ”degen” på ett bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper över. Tryck ut och forma till en fyrkant. Välj tjocklek efter eget tycke. Låt stå i kylen några timmar så dom drar åt sig lite vätska. Dela i valfri storlek. Klä in i folie och förvara i kyl eller frys.


Inte den finaste bilden men det är något!

Näringsvärdet för hela satsen är:

1309,8 kcal, 38,66 g fett, 126g kolhydrater, 80 g protein

Kommentera

