Nyttiga scones. Vem är bäst?

Igår hade vi taco och godis fredag framför idol. Älskar dessa fredagar. Så gött att bara inta soffläge och stanna där. Har otrolig träningsvärk i benen också så vi körde på en vilodag igår. Desto mer energi idag! 

Tillbaka till idol. Liam! Hur bra är han inte? Alla är sjukt duktiga men måste nog säga att det är min favorit. Och Rebecka är också helt stört duktig. Och Greg.. och alla andra… jaja!

Idag körde vi scones till frukost. Tror jag har nämnt dessa tidigare men skillnaden idag är att jag hade bikarbonat istället för bakpulver och det blev faktiskt stor skillnad tycker jag! Inte alls syrligt som det kan bli om man bakar med kvarg.

Reccept:

  • 3 dl havregryn
  • 1 tsk bikarbonat
  • Ca 1,5-2 dl kvarg
  • 1 tsk salt
  • Lite flingsalt att strö över

Gör såhär: Ställ ugnen på 200 grader. Rör om havregryn, bikarbonat och salt så det fördelas jämnt. Rör ner kvarg och blanda till fördel med händerna. Blanda tills det blivit en deg och fördela i två delar (fyra om du föredrar mindre scones). Forma till bullar och lägg på en plåt. Strö lite flingsalt över och ställ in i ugnen ca 10-15 min.

Vi var så hungriga så vi åt upp lite väl mycket innan jag fotade…🙌😀

Kommentera

