25 veckor diet. Vad händer sen?

Dagens cardio är gjord. En morgonpromenad på ca 30 min innan frukost blev det idag. Lättare att göra morgoncardio de dagar jag är ledig eftersom det blir ljust så sent… Går gärna i skogen så jag kan ha Oliwer lös och slippa tänka på det. Men, nästa gång kanske det får bli löpband på gymmet. Vi får se!

När jag ställer mig på scenen för andra gången i vår, alltså den tävlingen jag ska lägga fokus på, kommer jag ha dietat i 25 veckor. En ganska lång tid kan man tycka. Det är inte alla som  tävlar som dietar så länge och så finns det samtidigt de som dietar ännu längre. Det är så olika! Nu är detta första gången jag ska tävla och då är det vanligt att man dietar lite längre. Man vet ju inte riktigt vad man pallar osv. Däremot så har jag hela tiden haft inställningen att jag hellre dietar länge och kan ha ett större kaloriintag varje dag än att sänka det mer och hålla på en kortare period. För mig känns det som det mest sunda alternativet. Sen är ju en tävlingsdiet verkligen inte sund i sig, det är inte nyttigt för kroppen att ligga så lågt i fettprocent som jag är på väg mot. Men jag vill i alla fall göra det så bra som möjligt. Därav mitt val av coach också.

Väljer jag att göra detta igen kommer dieten troligtvis att vara kortare, men inte bara för att jag vet hur hårt jag kan pressa mig själv utan också för att jag nu har större kunskap. Jag kan ”förbereda” mig en längre tid innan dieten genom att följa kostschema med lite mer utrymme för frimål. Jag är ju inte den som äter dålig mat i vanliga fall heller så för mig faller det naturligt. Jag kommer hålla min ”off-season” på en något lägre nivå viktmässigt än vad jag var på innan. Jag har ganska lätt för att ligga stabilt i vikt och med denna medvetenhet ska det nog inte bli en för stor utmaning. Men, för att bygga måste man gå på överskott och det är absolut inget jag är rädd för att göra heller.

Jag vet att många kämpar med att komma tillbaka till en balans efter tävling eftersom det är psykiskt jobbigt att se vågen ticka upp varje dag. Jag har därför valt att behålla min coach ett tag efter tävling för att hitta en balans så fort som möjligt. Jag tror också att jag har stor nytta av att jag tränat och ätit bra en längre tid innan jag bestämde mig för att tävla. Jag började inte med att träna för att tävla. Tävla gör jag för att jag kände för att ta min träning till en ny nivå och pressa mig själv. Kost, träning  och hälsa är mina största intressen och det är en livsstil för mig. Jag kommer inte att väga min mat när jag inte har en tävling i sikte, men jag har tack vara denna resan fått en sjukt bra självinsikt och koll på vad jag behöver och mår bra av. Det är 11 veckor kvar och mycket kan hända på vägen, men jag tror att jag kommer klara det. Än så länge vill och tror jag att jag kommer att ställa upp i fler tävlingar och utvecklas ännu mer men det gör jag precis som jag känner själv.😋

 

En reaktion på ”25 veckor diet. Vad händer sen?

  1. Vad sunt du tänker kring det hela och vad bra att du kan ha kvar coachen även efteråt! 🙂 Här tror jag du kan finna ett framtida ämne för din C-uppsats om du ska/får skriva med inriktning mot idrottslärare 🙂

    Gilla

Kommentera

