Karamell/ckohkladcheesekace

God morgon på er!

Jag har haft en helt fantastisk helg. Är fylld med energi inför veckan! I fredags hade vi tacokväll här hemma. Min första fredag utan diet. Det var så mysigt att kunna laga mat med ett glas vin och kunna ta köttfärs (och grönsaker!!) utan att väga! Eller ja, vi kör nu mera på sojafärs istället. Bra näringsvärde och bättre för miljön! 🙂 Sen gör jag som vanligt min guacamole på kvarg.

Jag kör enligt kostschema på veckan sen äter jag lite fritt på helgen nu. Dock väljer jag ofta bra alternativ för att jag vill. Det finns så himla mycket gott som inte alls behöver vara onyttigt. Kolla bara vår frukost som vi avnjöt utomhus på altanen i lördags. Proteinvåfflor från MM Sport, proteinglass och barebells hasselnötskräm. Näringsvärdet på detta är grymt och det är så sjuuukt gott.

I lördagskväll var vi hemma hos några vänner som flyttat till ny lägenhet. Vi invigde grillsäsongen och gjorde svamprisotto. Så sjuukt gott alltså! Här valde vi dock inte nyttigare alternativ. 😉 Supermysig kväll med spel och god mat helt enkelt!

I veckan gjorde jag också ett nytt recept på en karamell/chokladcheesecake. Tanken var egentligen att botten skulle vara med karamell och toppningen med choklad, men det blandades lite pga kort tålamod från min sida, haha! Men, jag tycker det blev riktigt gott ändå och så här i efterhand känns det lite roligare att ha det blandat så jag ändrar faktiskt inte receptet! Det är en riktig proteinbomb så den är perfekt som kvällsmål eller att ta efter ett hårt träningspass 😉 Eller bara till kaffet!

Recept:

Till ”botten”

1 dl kokosmjöl
1 dl body science whey salted caramel
2 ägg
1 msk agave
1 dl valfri mjöl (jag hade havremjölk)
1 msk cashewnötssmör

Övre lagret:
500 g minikeso
200 g phiadelphia extra light 3%
1 dl äggvita eller tre äggvitor
0,5 dl body science whey double rich chocolate
3 msk stevia
2 msk kakao
1/2 tsk salt

Gör så här: Ställ ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser till bottenlagret i en bunke. Blanda ihop de blöta ingredienserna och blanda sedan med mjölblandningen. Tillsätt cashewnötssmör och se till att det blandas ut ordentligt i smeten. Häll i en form med avtagbara kanter och ställ in i ugnen ca 5 min. Under tiden blandar du ihop andra lagret. Mixa alla ingredienser med en stavmixer så det blir en slät smet och häll över det första lagret. Låt stå i ugnen 40 min. Låt kakan svalna och stå i kylen minst 2 timmar. Gärna mer eller över natten. Den blir mycket godare när den fått stå till sig! 

DSC_0437

Kommentera

