Mug cake med hallonfluff

Gröt i all ära men ibland är det roligt att variera. Och gott! Igår gjorde jag en gammal favorit- nämligen mug cake. Mug cake går att göra på precis hur många sätt som helst och det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. Igår ville jag ha något som var gott, lite kallt och samtidigt bra att äta innan träning. Havregryn funkar väldigt bra för mig och havregrynsgröt är en stor favorit men igår blev jag väldigt sugen på något annat. Receptet är enkelt:

1,25 dl havregryn 

1 banan (spara lite till topping om du vill)

1 ägg

2 droppar stevia

1 tsk bakpulver

Mixa allt till en slät smet. Tillsätt 1 dl frysta hallon och en näve nötter. Rör om och häll ner smeten i enen mugg. 

Frosting: Ca 1 dl frysta hallon, 50 g minikeso och lite valfri stöning. Jag hade 3 droppar stevia. Mixa slätt. 

Ställ in muggen i micron ca 1,5-2 min. Passa så den inte sväller över. Ta ut ich vänd upp och ner på en tallrik. Toppa med kesoblandningen och lite av bananen.

Kommentera

