Nyttiga kanelbullar

Hej, vänner!

Denna veckan har jag hemtenta så vad passar bättre än att passa på att baka?! 😉 Idag gjorde jag något som faktiskt blev över förväntan! Nämligen nyttiga kanelbullar! Går självklart inte att jämföra med vanliga kanelbullar, men dom blev saftiga, söta, smakar kanel och kardemumma och SUPERGODA tycker jag! En av huvudingredienserna är konstigt nog sötpotatis! Har aldrig bakat på detta innan och idén kom på vägen hem från jobbet idag.

 

Recept: 

520 g kokt sötpotatis
3 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
2 kapsyler vaniljarom
1 dl grahamsmjöl
1 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
5 dl havregryn (malt till ett mjöl)
2 msk fiberhusk
2 dl stevia’
2 tsk kardemumma ‘

Pensling:

1 ägg
1 msk kanel
1 msk stevia
2 msk chiafrön

Gör så här: Koka upp sötpotatis (ca 800 g) tills den blir mjuk. Låt svalna något och mixa sedan med stavmixer. Värm upp mjölken i en kastrull och smula ner jästen. Rör om så den blandas ut. Tillsätt mjölken och alla andra blöta ingredienser tillsammans med med potatismoset.

Mixa havregrynen till ett mjöl och blanda samman alla torra ingredienser. Häll ner mjölblandningen i potatisblandningen och rör om. Det ska bli en kletig deg. Låt jäsa i ca 40 min under duk. 

Ta ut degen och tillsätt lite extra grahamsmjöl under utbakningen (jag använda ca 1/2 dl). Dom är lite svårjobbade eftersom det är en kletig smet men försök rulla ut till korvar och rulla ihop till bullar sedan. Om du vill kan du tillsätta mera mjöl för en smidigare deg.

Låt jäsa ytterligare ca 30 min.

Ställ ugnen på 225 grader. Blanda ett ägg, 2 msk kanel, 2 msk stevia och rör sist ner 2 msk chiafrön (precis innan pensling så att fröna inte sväller). Pensla på bullarna och kör in i ugnen ca 8-10 min. Ta ut och ät direkt, eller frys in. Njut! 🙂 DSC_0515DSC_0520

Kommentera

