Periodisk fasta

Hej på er!

Idag provade jag att träna på tom mage. Eller som det så fint kallas – periodisk fasta. Jag åt ganska sent igår så de gick väl kanske strax under 16 timmar mellan mina två måltider. Men det spelar ingen större roll eftersom min tanke var att prova om det kändes som ett bra sätt för mig att hamna i energibalans och det gjorde det faktiskt!

Jag körde ett ryggpass. Chinsen och marken kändes precis som vanligt och jag hade ingen hunger som störde under passets gång. Jag kunde lugnt cykla hem och äta lunch vid ca 12.30.

Innan passet drack jag en kopp kaffe, en skopa EAA och under passet hade jag en shake BCAA för att få i mig protein i alla fall.

Om man vill ligga stilla i vikt handlar det ju om att hitta en energibalans. Jag är inte den som gillar att väga min mat så det gör jag inte och jag räknar egentligen inte heller kalorier. Men jag är väl medveten om vad maten jag stoppar i mig innehåller och väljer därefter och det räcker för mig. Så varför testade jag då periodisk fasta?

Jo- energibalans är inte beroende av tidpunkter vi äter på. Det spelar alltså ingen roll om jag äter allt jag bör göra under en dag på en enda måltid, eller spritt över dagen på 5-6 mål. Så de dagar jag vet att jag kommer äta en extra energirik middag kan jag köra periodisk fasta på eftersom jag på så sätt har ”sparat” (vanligtvis) två  måltider. Det spelar heller ingen roll om jag skulle äta allt jag behöver på en vecka på en enda dag, då skulle jag ju också ligga i energibalans även om det skulle vara tufft att få i sig allt på en dag och sedan gå utan i övriga sex dagar. Men, jag kan då göra periodisk fasta i två-tre dagar för att kunna unna mig extra på helgen t.ex.

Detta är ett av många sätt att ligga i kaloribalans och mig passade det faktiskt ganska bra. Nedan följer ett par bilder från Göteborgs styrkelyftarklubb som vi testade i söndags. Jag är så sugen på att skaffa kort där!

 

Kommentera

