Kladdig chokladkaka med vaniljglass 

Måndag igen. Sjukt vad veckorna gå fort! Vi har haft en supermysig helg med några vänner från Norrköping. I lördags bjussade västkusten på strålande sol och vi hade en heldag i Slottskogen. Först picknick med sushi och sedan strosade vi runt i parken och tittade på djur. När vi väl kom hem gjorde vi en brakmiddag i form av grillbuffé. Till efterrätt hade jag gjort en chokladkaka och rörde ihop lite vaniljglass i min nya glassmaskin till. Jag visste inte riktigt hur kakan skulle smaka eftersom jag inte hade gjort den förut, men den blev faktiskt riktigt bra! När man bakar med bönor försvinner lite av det söta när man bakat den, (smeten smakar jättesött ändå) så jag antar att du bara kan öka mängden stevia om du vill ha den ännu sötare. Glassen lyfter kakan väldigt mycket, så om du inte har en glassmaskin – servera med vanlig glass eller en klick grädde kanske?

Recept: 

175 g kidneybönor (mixa slätt) 
175 g minikeso
2 ägg
1 dl havremjölk (eller vanlig mjölk)
1 tsk bakpulver
1,5 dl stevia
1 msk kokosmjöl
4 msk kakao

Ställ ugnen på 175 grader. Mixa bönorna slätt och tillsätt keson, mixa igen. Rör ner alla ingredienser och häll ner smeten i en form med avtagbara kanter. Låt stå i ugnen ca 20-25 min. Ta ut, låt svalna och stå i kylen några timmar. Gärna över natten! 

Glassen är väldigt enkel och kräver inte så mycket precision. I alla fall inte om du har glasmaskin! Jag mätte inte men tog ungefär:

Recept till glass:

500 g kvarg
1 dl mjölk
1 dl äggvita
1 dl stevia
1 kapsyl vaniljarom
1 krm vaniljpulver

Mixa smeten och häll ner i glassmaskinen och kör till önskad konsistens! 

Kommentera

